შემაჯამებელი დავალებები


                                შემაჯამებელი წერა
                     ქართულ ენასა და ლიტერატურაში.
                     ლიის თემის  N I საჯარო სკოლის
                     XI კლასის მოსწავლე––––––––––––––––––

                                           ქართული ენა
(18). ტექსტში დაშვებულია 18  მორფოლოგიურ-ორთოგრაფიული, პუნქტუაციური, სინტაქსური შეცდომა და სტულისტური ხარვეზი. გაასწორეთ ეს შეცდომები და ხარვეზები და გადაწერეთ ტექსტი ისე, რომ მასში არც ერთი ცვლილება არ შეიტანოთ:

     ეგეოსის ზღვის აუზის კულტურათა განვითარების  და  ჩამოყალიბების საქმეში თვით ძველიბერძნები საკმაოდ მოკრძალებულად აფასებდენ თავის დამსახურებას. ბერძნული ლეგენდები და თქმულებები , რომელთაც ელინები თავისი ისტორიის ნაწილად განიხილავდნენ, მოგვითხრობდნენ  მაღალ                განვითარებული წინა ბერძნული ტომების შესახებ, მაგრამ ყოველივე ეს სპეციალისტებს დადხანს მხოლოდ ბერძნულ ფანტაზიის ნაყოფად მიაჩნდათ. ამ ტრადიციული პოზიციის გადასინჯვა გასული საუკუნის 70–ანი წლებიდან დაიწყო და ამაში ბრალი მიუძღვის არა რომელიმე აღიარებულ მეცნიერს არამედ დილეტანტს არა პროფესიონალ არქეოლოგ ჰაინრიხ შლიმანს, რომელიც მშობლებმა თავიდანვე სავაჭრო საქმეს აზიარეს და შეიძლება ითქვას შვილმა მთლიანად გაამართლა მათი იმედები.  ბედმა შლიმანი პეტერბურგში მოახვედრა, რომელიც კომერციულ ოპერაციების წყალობით მილიონერად აქცია. მან კი მთელი მისი ქონება რომანტიული ოცნებების განხორციელებას მოახმარა. შლიმანმა 1870 წელს დაიწყო გათხრები იმის დასამტკიცებლად , რომ ბერძნული ცნობები ჰომეროსის ტროას შესახებ ისტორიულ რეალობას შეესაბამება.





--------------------------------------------------------------------------------------------------------


                                           შემაჯამებელი წერა             თვე და რიცხვი---
                   ლიის თემის N1 საჯარო სკოლის
                         V კლასის მოსწავლე ---------------

   იაკობ გოგებაშვილი მოთხრობაში ,,მეფე დიმიტრი თავდადებული“ გადმოგვცემს დემეტრე მეფის მიერ გამგზავრებამდე განხორციელებულ სამ განზრახვას:
ა) მან თავისი ჩვილი  მემკვიდრე მეფედ აღიარა;
ბ) მის ერთგულებაზე დააფიცა წარჩინებული პირები;
გ) ყაენთან თან გაიყოლა კათალიკოსი;

იმსჯელეთ რატომ მოიქცა ასე მეფე; შეაფასეთ მისი  სამივე ნაბიჯის მნიშვნელობა


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                                                           შემაჯამებელი წერა                                        თვე და რიცხვი--
                                                ქართულ ენასა და ლიტერატურაში
                                                ლიის თემის N1  საჯარო სკოლის V კლასის
                                           მოსწავლე--------------------------------------

                  /ტექსტი არის 10 ქულიანი. ერთი სწორი პასუხი ფასდება ერთი ქულით/.
                                                  წაკითხულის გააზრება
                                                       სიზიფეს შრომა
   გამონათქვამი მომდინარეობს ერთი ცნობილი მითიდან და აღნიშნავს მძიმე და უსარგებლო, დაუსრულებელ, ფუჭ შრომას. სიზიფოსი ქართა ღმერთის, შვილი იყო და კორინთოში ცხოვრობდა. გონიერებით ვერავინ შეედრებოდა. ამ თვისებათა წყალობით, მან ღმერთების კეთილგანწყობა მოიპოვა და დიდი სიმდიდრე დააგროვა. 
   ერთხელ სიზიფოსმა ზევსი განარისხა. უზენაესმა ოლიმპიელმა მისი დასჯა განიზრახა და სიკვდილის ღმერთი, თანატოსი, გაუგზავნა. მოხერხებულმა მასპინძელმა ღვთაება შებორკა და გამოამწყვდია. დედამიწაზე სიკვდილიანობა დასრულდა. ვეღარავინ მიჰყავდა თანატოსს ჰადესის მიწისქვეშეთის ბნელ სამფლობელოში. ადამიანები  ისე გამრავლდნენ, მათ მიწა ვეღარ იტევდა. კანონზომიერება დაირღვა შეწუხებულმა ზევსმა ომის ღმერთ არესს თანატოსის გათავისუფლება დაავალა. ბორკილებახსნილმა თანატოსმა სიზიფოსი აღარ დაინდო  და მიცვალებულთა  სამყაროში  წააბრძანა. თუმცა, გაქნილმა ამჯერადაც მოახერხა მისი გაცურება.
       ჰადესის მეუფემ კვლავ გამოგზავნა  ყველასგან მოძულებული თანატოსი. ამჯერად სიზიფოსი ვეღარ გადარჩა, ახლა  უკვე სამუდამოდ მოუხდა დედამიწის დატოვება. ტყუილებისა და სხვა მრავალი ბოროტებისთვის, იმქვეყნად უსასტიკესი სასჯელი მიიღო: მაღალ მთაზე  ვეებერთელა ლოდის აგორება დაეკისრა. ძალ-ღონეს არ იშურებდა სიზიფოსი, აწვება უზარმაზარ ლოდს, ვერც ოფლის მოსაწმენდად იცლის, ვერც სულის მოსათქმელად. აიტანს მთის მაღალ მწვერვალზე ტვირთს, ამოისუნთქავს, ჰგონია, დასრულდა მისი ტანჯვა, მაგრამ ლოდი ადგილზე  არ ჩერდება და უკან მოგორავს. ყველაფრის დაწყება თავიდან უწევს. ასე სასტიკად დასაჯეს დაუნდობელმა ღმერთებმა საწყალი სიზიფოსი.

    უპასუხეთ შემდეგ კითხვებს,სწორი პასუხები გადაიტანეთ პასუხების ფურცელში

1.    საიდან მომდინარეობს გამონათქვამი ,,სიზიფეს შრომა“?
ა) ცნობილი ზღაპრიდან                ბ) ცნობილი მითიდან
გ) ხალხური ნაწარმოებიდან     დ)არცერთი პასუხი არ არის სწორი

2.    რას ნიშნავს ,,სიზიფეს შრომა“? 
 ა) უმუშევრობას                                               ბ) ნაყოფიერ შრომას 
 გ) ფუჭ, დაუსრულებელ შრომას                  დ)     მძიმე შრომას                                

3.    რის წყალობით მოიპოვა სიზიფემ ღმერთების კეთილგანწყობა?
ა) გონიერებით                  ბ) მძიმე შრომით
გ) უნაყოფო შრომით       დ) სიმდიდრით

4.    ვინ  იყო თანატოსი?  
ა) სიკვდილის ღმერთი           ბ) უზენაესი ოლიმპიელი
) ქართა ღმერთის შვილი      დ) ჰადესის მეუფე

5.    ვის დაავალა  შეწუხებულმა ზევსმა თანატოსის განთავისუფლება?
ა) სიზიფოსს                              ბ) არესს
გ) ქართა რმერთს                     დ) ჰადესს

6.     რისთვის დასაჯეს სიზიფოსი?
 ა)  ღმერთის განრისხებისთვის                                          ბ) ღვთაების შებორკვისთვის
 გ) ტყუილებისა და სხვა მრავალი ბოროტებისთვის    დ) სიმდიდრის დაგროვებისთვის

7.     რა უსასტიკესი სასჯელი მიიღო სიზიფოსმა?
ა)  მაღალ მთაზე უზარმაზარი  ლოდის აგორება         ბ)  ოჯახის სამუდამოდ დატოვება
გ)  დედამიწის დატოვება                                                  დ)   მარტოობაში ცხოვრება

8.    როგორი გამონათქვამია ,,სიზიფეს შრომა“
ა) ბარბარიზმია                                     ბ) ხმარებიდან გასული გამოთქმაა
გ)  ხატოვანი გამონათქვამია              დ)  ეპითეტია

9.    რამდენი  ეპითეტია  შემდეგ წინადადებაში?
დაუნდობელმა ღმერთებმა საწყალი სიზიფოსი ასე დასაჯეს.
ა)  სამი                       ბ)     ერთი
გ)  ოთხი                   დ)    ორი
       10.  ტექსტში გამოყენებული სიტყვა ,,ბორკილებგახსნილი“  არის:
  ) მარტივი სიტყვა                                ბ) რთული სიტყვა
  გ)  ხმარებიდან გასული სიტყვა         დ) არცერთი პასუხი სწორი არ არის

                                 პასუხების ფურცელი:
N
1




2




3




4




5




6




7




8




9




10


















                                                      შემაჯამებელი წერა                          თვე და რიცხვი--------
                                       ქართულ  ენასა  და  ლიტერატურაში
                                       ლიის  თემის  NI   საჯარო  სკოლის
                                      VI   კლასის  მოსწავლე-------------------------------
     1.     შეადგინე   წინადადებები  შემდეგი  ფრაზეოლოგიზმების   გამოყენებით:    /3 ქ/,



  ა) გულში  ჩაუვარდა;    
   ) ყური  დაუგდო;
   ) ხელი  გაუმართა.
)----------------------------------------------------------------------------------------------------
ბ)---------------------------------------------------------------------------------------------------
გ)----------------------------------------------------------------------------------------------------
2.  მოუძებნეთ  ჯგუფი  მნიშვნელობის  მქონე  სიტყვებს: /ერთი სწორი პასუხი ერთი ქულა/
შვიდი,  მეფე,  დინჯი,  ვსწავლობ,  ათასი, ბევრი,  წითელი, მასწავლებელი, სახურავზე, ვხატავ, 1905წ.  ვწერ,  ძნელი,  გუშინ,  სკოლაში, მომავალ  წელს, თბილისში,  ირემი. /18ქ/.
საგანი
ნიშან-თვისება
რაოდ-
ენობა
ადგილი
დრო
მოქმედება
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.




3. ,,ადამიანი  კარგი  წიგნით  ხელში  არასოდეს  მარტო  არ  იქნება“
                                                                            /კარლო  გოლდონი/
·         იმსჯელე  ამ  გამონათქვამზე  და  დაასაბუთე  გამოთქმული  აზრი. /5ქ/.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment